Результати дослідження опубліковані в Journal of Personality and Social Psychology, передає «Громада».
Але коли люди розуміють, що якийсь процес скоро закінчиться, то, як з’ясували вчені з університету Чикаго (США), вони, навпаки, схильні вибирати звичні речі та знайомі місця замість незнайомих.
Вчені поставили серію експериментів за участю 5889 осіб. У першому дослідженні вони попросили 500 добровольців в онлайні та 663 студенти коледжів та бізнес-шкіл прочитати гіпотетичні сценарії, в яких ті мали вибрати між новим та знайомим досвідом: наприклад, читанням нового роману або перечитуванням старого, коханого, відвідуванням нового міста чи того, який їм добре знайомий і що вони колись любили.
Половині учасників повідомили, що їм необхідно просто зробити вибір між старим і новим досвідом, тоді як інша половина вважала, що це був би останній шанс прочитати той чи інший роман взагалі або відвідати те чи інше місто. У всіх ситуаціях учасники з другої групи надавали перевагу вже знайомому їм досвіду новому.
У наступних експериментах дослідники вийшли за межі суто гіпотетичного опитування та вивчили поведінку піддослідних як у лабораторних, так і в реальних умовах. Наприклад, в одному з експериментів вони заявили добровольцям, що отримають подарункову картку в ресторан, але термін її дії обмежений наступним місяцем.
При цьому одну групу поінформували, що можливостей для відвідування закладу у них буде замало, тоді як інші нічого такого не повідомляли. В результаті 67 відсотків учасників першої групи віддали перевагу знайомому ресторану новому (для порівняння: у другій групі тих, хто вибрав «старий» заклад, виявилося всього 48 відсотків).
На думку вчених, такий ефект пов’язаний не лише з тим, що знайомі речі здаються нам надійнішими: вибір між старим і новим змушує замислитися, що має для нас більше значення.