USD -

28.05 /

27.65

EUR -

33.35 /

32.75

Неділя, 27 липня 2025 19:51

Бюджет громади: велика нестача й шляхи вирішення

Тишківка. 27 липня. «Громада». Під час чергового засідання виконавчого комітету Тишківської сільської ради начальниця фінансового відділу сільради Оксана Головань доповіла про виконання бюджету громади за перше півріччя 2025 року, інформує кореспондент «Громади».

І. ДОХОДИ
За результатами І півріччя 2025 року (січень-червень) до сільського бюджету власних та закріплених доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів) надійшло 22 630,2 тис. грн., або забезпечено виконання планових показників на 89,5 відсотків. Недоотримано доходів в обсязі 2 668,5 тис. грн. Одночасно з цим, темп росту показників доходів загального фонду порівняно з аналогічним періодом минулого року складає 110,3 %, що становить на 2 113,6 тис. грн більше, ніж у 2024 році.
Найбільш вагомими статтями податкових надходжень загального фонду сільського бюджету є: податок на доходи з фізичних осіб (ПДФО), земельний податок та орендна плата за землю, єдиний податок.
За звітний період по податку на доходи фізичних осіб та єдиному податку спостерігається невиконання запланованих показників (87,7 % по ПДФО та 72,9 % по єдиному податку), що є основною причиною невиконання дохідної частини сільського бюджету загалом:
тис. грн

Одночасно, із невиконанням планових показників дохідної частини сільського бюджету, важливою проблемою залишається незабезпеченість окремих статей видаткової частини, які стосуються фінансування культурно-освітніх закладів, виплат соціального спрямування та підтримки безпеки і оборони в умовах режиму воєнного стану.
Разом з цим, з сільського бюджету за 6 місяців вилучено реверсної дотації на суму 341,4 тис. гривень.

Порівняльний аналіз надходжень у 2024-2025 роках по Тишківській територіальній громаді:




При формуванні планових показників дохідної частини сільського бюджету на 2025 рік враховувались базові (фактичні) показники надходжень податків і зборів за попередній 2024 рік з урахуванням підвищення рівня оплати праці, виплати доходів з дивідендів, проведення індексації грошової оцінки землі.
Так, фактичне надходження податку на доходи з фізичних осіб по Тишківській сільській територіальній громаді за 2024 рік склало 27 019,3 тис. грн., тому планові показники на 2025 рік визначено в обсязі 29 024,2 тис. грн. або 2 418,7 тис. грн. щомісячно. Через певні об’єктивні та суб’єктивні обставини (зменшення фонду заробітної плати, скорочення чисельності персоналу тощо), за 6 місяців поточного року надходження ПДФО в середньому склало 1 769,8 тис. грн. на місяць. Враховуючи те, що проведення комплексу жнивних робіт в агроформуваннях та приватному секторі громади припадає на друге півріччя, до кінця 2025 року планується отримати 18 405,4 тис. гривень податку на доходи з фізичних осіб, або в середньому 3067,6 тис. грн щомісячно.
На обсяги сплати єдиного податку в цілому, а саме єдиного податку із сільськогосподарських товаровиробників вплинула зміна системи оподаткування великих агропідприємств (перехід на загальну систему). До кінця року очікується невиконання обсягів надходжень по цьому податку на рівні 1 612,9 тис. грн.
Враховуючи принцип збалансованості бюджету - недоотримання доходів до бюджету негативно впливає на виконання видаткової частини.
З метою забезпечення своєчасного проведення видатків по «захищених статтях» та ефективного використання бюджетних коштів, відповідно до пункту 7 статті 78 Бюджетного кодексу України, було проведено внесення наступних змін до сільського бюджету:
• коригування в бік зменшення дохідної частини сільського бюджету, шляхом внесення змін до очікуваних обсягів надходжень по статтях доходів, які за підсумками 5 місяців 2025 року демонструють тенденцію до невиконання;
• скорочення окремих видатків сільського бюджету, що не належать до «захищених статей», до рівня, який забезпечить можливість стабільної та своєчасної виплати заробітної плати та нормальної життєдіяльності громади до кінця року.
Так, на першому етапі було внесено зміни до бюджетних призначень по видатках розвитку та зменшення окремих призначень по загальному фонду:
• зменшення бюджетних призначень в частині фінансування місцевих програм ;
• зменшення фінансування видатків бюджету розвитку за рахунок передачі коштів із загального фонду до спеціального фронду;
Завдяки цьому вдасться частково вирішити питання дефіциту сільського бюджету.
Спеціальний фонд
До спеціального фонду бюджету за січень – червень 2025 року надійшло 999,2 тис. грн. Планові показники виконано на 200,4 %.
Надходження доходів спеціального фонду сільського бюджету складають:
- екологічний податок – 3,9 тис. грн.,
- грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності – 78,4 тис. грн;
- надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством – 52,9 тис. грн.,
- інші джерела власних надходжень бюджетних установ – 863,9 тис. грн, в тому числі благодійні внески, гранти та дарунки – в сумі 25,2 тис. грн, та надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів – в сумі 838,8 тис. грн.

ІІ. ВИДАТКИ
Видатки загального фонду бюджету територіальної громади за січень – червень 2025 року заплановано в сумі 35 402,9 тис. грн., касові видатки становлять 32 297,6 тис. грн., що становить 91,2 % до уточненого плану на даний період.
В порівнянні з аналогічним періодом 2024 року видатки загального фонду сільського бюджету протягом січня – червня 2025 року збільшилися на 289,9 тис. грн. Основними складовими видаткової частини бюджету є:
- оплата праці і нарахування на заробітну плату – 25 106,5 тис. грн (у 2024 році – 23 395,3 тис. грн, приріст складає 1 711,2 тис. грн або 7,3 %);
- продукти харчування – 1 386,5 тис. грн (у 2024 році – 1261,5 тис. грн, приріст складає 125,2 тис. грн або 9,0 %);
- оплата комунальних послуг та енергоносіїв – 1 045,8 тис. грн (у 2024 році – 2 028,5 тис. грн);
- предмети, матеріали, обладнання та інвентар – 842,2 тис. грн (у 2024 році – 1 022,2 тис. грн);
- оплата послуг (крім комунальних) – 729,9 тис. грн (у 2024 році – 530,1 тис. грн, приріст складає – 199,8 тис. грн або 37,7 %);
- поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) – 2 005,2 тис. грн (КНП «Тишківський ЦПМСД» - 947,0 тис. грн, КП «Благоустрій» - 1 058,3 тис. грн);
- поточні трансферти органам державного управління інших рівнів – 180,0 тис. грн (ГУНП у Кіровоградській області – 125,0 тис. грн, Об’єднаний трудовий архів Добровеличківської селищної ради – 55,0 тис. грн).
Протягом січня – червня 2025 року проведено касових видатків за галузевим спрямуванням, а саме:
- видатки на державне управління – 6 815,2 тис. грн;
- видатки на освіту становлять 17 741,3 тис. грн (в т.ч. за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету – 8 855,0 тис. грн, за рахунок субвенції на доплати вчителям – 593,0 тис. грн, субвенції на особливі освітні потреби – 14,9 тис. грн);
- видатки на охорону здоров'я – 947,0 тис. грн;
- видатки на утримання закладів культури – 879,1 тис. грн;
- видатки на забезпечення діяльності місцевої та добровільної пожежної охорони – 761,7 тис. грн;
На соціальний захист та соціальне забезпечення проведено касових видатків на суму 2 976,5 тис. грн, в тому числі:
- на надання соціальних гарантій фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують сторонньої допомоги – 66,5 тис. грн;
- на здійснення соціальної роботи та надання соціальних послуг центрами соціальних служб – 1 983,4 тис. грн;
- видатки, пов`язані з наданням підтримки внутрішньо перемішеним та/або евакуйованим особам у зв`язку із введенням воєнного стану – 3,9 тис. грн;
- надання комплексу послуг особам/сім`ям у сфері соціального захисту та соціального забезпечення (виконання заходів програми «Соціальний автобус») – 128,8 тис. грн;
- інші заходи у сфері соціального захисту і соціального забезпечення – 356,0 тис. грн,а саме:
1) на виконання Програми соціального захисту окремих категорій населення Тишківської сільської ради на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги учасникам бойових дій на території інших держав – 11,0 тис. грн;
2) на виконання Програми підтримки військовослужбовців, учасників бойових дій, потерпілих внаслідок російської агресії та війни в Україні, а також їх рідних на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги у випадку загибелі, поранення військовослужбовців – 135,0 тис. грн;
3) на виконання Програми підтримки військовослужбовців, учасників бойових дій, потерпілих внаслідок російської агресії та війни в Україні, а також їх рідних на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги сім’ї загиблого військовослужбовця на встановлення пам’ятної плити – 60,0 тис. грн.
4) на виконання Програми підтримки військовослужбовців, учасників бойових дій, потерпілих внаслідок російської агресії та війни в Україні, а також їх рідних на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги на проведення опалювального сезону сім’ям військовослужбовців – 100,0 тис. грн;
5) на виконання Програми підтримки військовослужбовців, учасників бойових дій, потерпілих внаслідок російської агресії та війни в Україні, а також їх рідних на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги сім’ям військовослужбовців, що зникли безвісті – 20,0 тис. грн;
6) на виконання Програми соціального захисту окремих категорій населення Тишківської сільської ради на 2024-2026 роки виплати одноразової матеріальної допомоги на лікування громадян – 10,0 тис. грн;
- на оздоровлення та відпочинок дітей (крім заходів з оздоровлення дітей, що здійснюються за рахунок коштів на оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи) – 119,6 тис. грн;
- на організацію благоустрою населених пунктів (придбання господарчих товарів, оплату вуличного освітлення) проведено касових видатків на суму 518,7 тис. грн.
Спеціальний фонд
Видатки спеціального фонду бюджету територіальної громади за січень – червень 2025 року виконано в сумі 974,8 тис. грн, що становить 63,4 % до плану періоду.
Кредиторська заборгованість відсутня.


Дякуємо за надану інформацію начальниці фінансового відділу Оксані ГОЛОВАНЬ

 

Переглянуто 310 разiв
Категорія: Політика
Оцініть матеріал
(1 Голос)
Більше в цій категорії: Сесія сільради: порядок денний
  1. Новини
  2. Популярно
Агромагазин Поле
Футбол