USD -

28.05 /

27.65

EUR -

33.35 /

32.75

Понеділок, 19 червня 2023 09:30

Продаж в інтернеті неіснуючих товарів. Найрозповсюдженіші схеми кібершахрайства на Кіровоградщині

Тишківка. 19 червня. "Громада". Продаж неіснуючих товарів в інтернеті – це найрозповсюдженіші схеми кібершахрайства на Кіровоградщині. На другому місці – шахраї представляються працівниками банку. Про це розповів начальник відділу протидії кіберзлочинам в області Дмитро Калашников. Говорить, після повномасштабного вторгнення шахраї використовують легенди, які найбільш викликають довіру та співчуття. Це збір грошей для допомоги військовослужбовцям та переселенцям.  Як не попастись на гачок шахраїв?

Інформує "Громада", посилаючись на Суспільне Кропивницький

Які найрозповсюдженіші види шахрайства використовуються в області?

На даний час у Кіровоградській області найрозповсюдженішим видом шахрайства є продаж неіснуючих товарів, надсилання фішингових посилань постраждалим людям. Також дзвінки щодо потрапляння родичів до якоїсь скрутної ситуації – в поліцію, у дорожню аварію. За інформацією очільника поліції в області Романа Козьякова, з початку року зареєстрували майже 800 випадків цих видів шахрайств, 333 (це майже третина-ред.) пов’язані з продажем неіснуючих товарів в інтернеті.

Які найрозповсюдженіші схеми використовують шахраї при спробі ввести в оману потенційного покупця?

Схеми зазвичай лишаються ті ж самі, але змінюються легенди, під приводом яких шахраї виманюють гроші у людей. Тому перед тим, як купувати в інтернеті, треба пересвідчитися в тому, що продавець має доброзичливі наміри, а не намагається обдурити вас. Треба надавати перевагу не передоплаті, а післяплаті. Подивитися: якщо ви замовляєте товар на сайті або в інтернет-магазині, наприклад, в інстаграмі, чи є можливість подивитися, які відгуки залишають люди. Коли у вас просять гроші наперед, тобто повну або часткову передоплату у великому розмірі, то треба замислитися, чи не намагаються вас ошукати.

Як людина має убезпечити себе?

Треба перевіряти дані інтернет-платформ. Покупця має насторожити надто низька ціна на товар, відсутність можливостей залишати відгуки. І як я вже сказав – замість передоплати за товар, треба віддавати перевагу післяплаті.

Фішингові сайти-посилання – розкажіть про цей вид шахрайства. Наскільки він новий?

Даний вид шахрайства не новий. Він полягає в тому, що ви маєте бути уважні в інтернеті. Коли знаходите той чи інший сайт, уважно перевіряйте його адресу. На ОЛХ або подібних сайтах здійснюйте листування тільки в месенджері, де ви намагаєтеся придбати товар. Якщо продавець пересилає смс-повідомлення у вайбер чи телеграм, де вам потрібно заповнити свої реквізити, то це може бути фішингове посилання з подальшою втратою грошей.

Яким чином людина має діяти, якщо отримує дзвінок начебто від родича, який потрапив у біду?

Перш за все потрібно передзвонити цьому родичу і пересвідчитись, у якій ситуації він перебуває. Як показує практика, зазвичай в цей момент люди або сплять, або займаються особистими справами. Також якщо вам надсилають листи з проханням допомоги, з інформацією, що людина потрапила у скрутне становище, то треба будь-яким чином зв’язатися з нею і переконатися, що це незламаний шахраями інтернет-акаунт.

Шахрайство з використанням банківських карток. За допомогою телефонних дзвінків телефонує начебто співробітник банку, що має насторожити людину в цій ситуації?

Працівник банку ніколи не запитує конфіденційну інформацію, яка вказана на банківській карті, зокрема cvv-код. Тому ніколи не треба називати ці дані. Можна просто покласти слухавку, звернутись до кіберполіції та надати номер, з якого вас намагались ошукати.

Яким чином повномасштабне вторгнення Росії в Україну вплинуло на розслідування злочинів, якими займається департамент кіберзлочинів. Тобто використовують якісь інші легенди?

Так, легенди змінилися. Нині шахраї зазвичай розповідають про допомогу, яку потребують люди, що потрапили під обстріл, мають зруйноване майно, надання соціальної допомоги. Про вивезення з регіонів бойових дій та винаймання житла.

Чи може людина убезпечити свої персональні дані, попри те, що є профілі у соцмережах, телефонні бази даних, які опиняються в руках сторонніх людей?

Треба використовувати двофакторну аутентифікацію на своїх соціальних сторінках, інтернет-поштах або інших месенджерах. Також для того, щоб безпечно купувати в інтернеті, можна відкрити собі картку, на яку ви будете перераховувати лише ту суму грошей, яку треба оплатити за товар.

Яка відповідальність за вчинення таких видів злочинів?

Відповідальність передбачена статтею 190 "Шахрайство". Санкція статті передбачає позбавлення волі від 3 до 8 років, це за частинами три-чотири. Телефонні дзвінки від шахраїв, які представляються банківськими працівниками. За інформацією начальника поліції в області Романа Козьякова, щодня в регіоні реєструють від 3 до 7 звернень за такими випадками.

Яка мета такого виду шахрайства?

При спілкуванні шахраї випитують персональні дані вашої банківської картки й переводять на свої рахунки ваші гроші.

Як це відбувається? Телефонує начебто представник банку – і запитує що?

Запитує конфіденційну інформацію, яку не потрібно передавати. Це cvv-код та код, який приходить вам у смс-повідомленні.

Отримавши таку інформацію, що відбувається далі? Що можна зробити з цими даними?

Даний вид шахрайства націлений на виманювання грошей. Він полягає в тому, що вам приходить або фішингове посилання, або ви переходите на фішинговий інтернет-сайт, де вводите дані вашої банківської картки. Шахраї їх бачать і після цього входять у ваш інтернет-банкінг та здійснюють переказ грошей.

Злам інтернет-сторінок і подальше введення інформації через інтернет-розсилку або ж виманювання грошей з осіб коштом вашої особистості. Чи визначаєте вік людей, які стали жертвами такого виду шахрайства?

Це не залежить від віку. Наші пенсіонери виявляються більш вразливими, бо не знають кібергігієни, тобто як користуватися тими чи іншими способами, інтернет-банкінгом. Що можна казати, куди не можна переходити за гіперпосиланням, які дані не вводити. Тому так і відбувається, що вони – найменш захищена верства населення в такій ситуації. І телефонне шахрайство, як показує практика, також зазвичай відбувається, коли особа похилого віку. Тому що молода особа намагається пересвідчитися в тому, чи дійсно сталася якась ситуація, чи ні. Вони починають дзвонити своїм знайомим, перевіряти інформацію. А старші люди зазвичай готові віддати все, щоб витягнути свою рідну людину з біди.

Тобто неважливо, наскільки комп’ютерна грамотність у людини розвинена, головне – критичне мислення і намагання у будь-який спосіб переконатися і перевірити ту інформацію, яку вона отримує з телефона чи з інтернету?

Дійсно, треба завжди мислити, кому ви перераховуєте гроші. Адже це зробити можна за 5 хвилин. А потім, щоб притягнути до відповідальності цю особу – це робота цілого підрозділу і Національної поліції в цілому.

Переглянуто 147 разiв
Категорія: Суспільство
Оцініть матеріал
(1 Голос)
  1. Новини
  2. Популярно
Збережемо Українців!
Футбол