- Громада
- Культура та освіта
- На дошкільну освіту чекає реформа: деталі
Про це Новини.LIVE розповів Володимир Воронов, голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, передає «Громада».
Садки отримають багато автономії
За словами депутат, нинішній закон про дошкільну освіту, який працює в Україні, був прийнятий ВР ще у 2001 році. По деяким положенням він застарів та не відповідає вимогам сучасності. Натомість законопроєкт, за який має проголосувати у другому читанні вже у березні, буде законом нового покоління.
"Це буде зовсім інший підхід, який відповідає викликам сьогодення. Законопроект про довіру, про академічну, фінансову та організаційну автономію. Така собі децентралізація у дошкільній освіті. Віддаємо відповідальність місцям, взамін очікуємо покращення якості. Можливо, збільшиться кількість дошкільних закладів, оскільки ми надамо для них гнучкий формат роботи", — відзначив Воронов.
Які зміни чекають дитячі садки
Згідно законопроєкту, текст якого оприлюднений на сайті Верховної Ради, депутати пропонують 7 форм організації освітньої діяльності. Це ясельки, дитячий садочок, спеціальний дитячий садочок, мобільний дитячий садочок, сімейний дитячий садочок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини.
З
аконопроект також передбачає створення центрів педагогічної підтримки батьків. Такі центри будуть забезпечувати педагогічний та психологічний супровід батьків дітей дошкільного віку. В першу чергу це стосується тих батьків, які самостійно організовують освітній процес для своїх дітей.
Передбачається також встановлення скороченої тривалості робочого часу для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, наразі цього немає; встановлення тривалості щорічної оплачуваної відпустки на рівні 56 календарних днів для всіх педагогічних працівників, а не лише вихователів; створення умов для підвищення кваліфікації та самоосвіти педагогічних працівників.
Довідка:
8 лютого 2023 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто проект Закону про дошкільну освіту (реєстр. №8030 від 13.09.2022, н.д.В.Воронов, С.Бабак, О.Лис, С.Колебошин, Н.Піпа, В.Колюх, О.Коваль, Ю.Гришина та інші).
За результатами розгляду даного законопроекту, народні депутати України - члени Комітету ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону України про дошкільну освіту реєстр. № 8030 від 13.09.2022 р. і доручити Комітету з питань освіти, науки та інновацій доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
Мета дошкільної освіти - всебічний розвиток, навчання, виховання, виявлення обдарувань та соціалізація дитини, формування у неї дбайливого та турботливого ставлення до себе, родини, довкілля, України, здатності та прагнення до подальшого здобуття освіти у початковій школі.
«У всіх діях, які здійснюють публічна влада або приватні установи по відношенню до дітей, першочергова увага повинна приділятися забезпеченню вищих інтересів дитини», - йдеться в Хартії Європейського Союзу про основні права (п.2. ст.24)/2007/).
- Дитячий садок стає ближчим до місця проживання дитини:
визначення територій обслуговування.
- Дитячий садок стає більш доступним, а черги зменшуються:
чітка справедлива черговість зарахування дітей до комунальних закладів освіти.
- Безпека та підтримка здоров’я дітей:
створення кожним дитячим садком безпечного, здорового та інклюзивного освітнього середовища;
вимога до органів влади усіх рівнів: сприяти у забезпеченні закладів дошкільної освіти засобами цивільного захисту, у тому числі найпростішими укриттями;
залучення за потреби для дітей з ООП асистента дитини, асистента вихователя;
сучасні підходи в організації харчування та медичного обслуговування.
- Ціннісна платформа дітей:
- Різноманіття форм здобуття дошкільної освіти:
ОЧНА
(безпосередньо в дитячому садочку (центрі));
ДИСТАНЦІЙНА
(з урахуванням можливостей дитини, дитячого садочка та бажання батьків;
як правило, в умовах форс-мажору в регіоні або в країні або особливих обставин в родині);
ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАЖ
(педагогічні працівники з урахуванням можливостей дитячого садочка та потреб дитини організовують освітній процес у домашніх умовах);
МЕРЕЖЕВА
(участь дитини в освітньому процесі різних дитячих садочків одночасно);
СІМЕЙНА (ДОМАШНЯ)
(освітній процес організовано батьками самостійно).
- Законопроектом пропонується 7 форм дитячих садочків:
ясельки (для дітей від 3 місяців до 3 років);
дитячий садочок (звичайний садочок від 3 років);
спеціальний дитячий садочок (для дітей з особливими потребами);
мобільний дитячий садочок (пересувний, для дітей з віддалених населених пунктів);
сімейний дитячий садочок (свої діти + діти друзів/сусідів);
центр педагогічного партнерства (діти від народження разом з батьками);
центр розвитку дитини.